torsdag den 3. januar 2013

Juletiden

... ja, den er jo ved at være forbi. Faktisk er den længe forbi, og i dag da solen skinnede og al julepynten var væk, var det som om at jeg kunne ane at foråret var på vej. En dejlig tanke - men noget optimistisk, der er jo hele to vintermåneder endnu. Men det gør ikke meget, for om under en måned får vi nøglen til vores nye hus.

Har slet ikke ønsket jer en glædelig jul herinde på Bloglang - Glædelig jul!



Selvom juleferien næsten har varet i 14 dage, så føler jeg det som et knips med fingrene - for søren den gik hurtig, og jo sikkert fordi vi har lavet så meget. Det har måske næsten - igen i år - været for meget. Sidste år besluttede vi at skære lidt ned på aktiviteterne i år, og i år er vi enige om, at skære endnu mere ned til næste år. Når der skal proppes tre fødselsdage ind i julen sammen med diverse julefrokoster, julekonfektdage og to ekstra fødselsdage hos venner i julemåneden, så bliver det hele lidt presset - ikke kun for forældrene, men især for de små børn.

Karla og jeg har jo fødselsdag d. 25. december, og vi holdte fødselsdagen d. 22. på min skole - det var en hyggelig dag, også selvom Karla ikke var helt på toppen. VI fik fine gaver og kagebord. Jeg havde lavet kardemommemuffins, kakao med kanelflødeskum, brunkager, pistaciekager, pottebrød med græskarkerner, honningkagemænd og små hindbærkys. Derduover havde vi en kagekone fra Doktor Bageri lavet af hindbærsnitte.
Vi nød kager og andet godt, og gik derefter i den gamle gymnastiksal for at lege - det var et hit hos både børn og voksne.



D. 23. gav det et voldsomt snevejr - der faldt omkring 20 cm sne i løbet af dagen - men tøvejret kom desværre om natten. Er jo ellers MEGET til hvid jul og sne i det hele taget, men taget i betragtning, at vi skulle ud at køre for at komme til juleaften, så var det måske meget godt.



Juleaften og juledagene blev fejret på Thyholm hos Kaspers mor. Vi havde den hyggeligste juleaften med Kaspers familie - desværre uden Kaspers søster, som fejrede julen hjemme. På vejen til sommerhuset kørte vi forbi Farfars gravsted, som Karla skulle lægge en fin blomst på. Hun taler en del om Oldemor og Farfar der er døde, og nu skulle hun se hvor Farfar kunne besøges. Derefter gik turen til Farmor og Frands. Karla nød dagen, pyntede juletræ med Fætter Malthe og Kusine Stine, lagde alle pakker ind under træet - en ad gangen. Det tog laaang tid, og det var rigtigt fint, at tiden gik med noget. Disney's julesjow blev nydt af alle - store som små, og så var det tid til skøn julemiddag, dans om juletræ, udpakning af gaver og alt det som hører til en god juleaften. Karla holdte ud til kl. 23, og der var alle gaver pakket op - sikke mange fine af slagsen.
 








D. 25. var det fødselsdagstid - dagen startede med at Karla blev noget ked af det, fordi hun så at det var helt tomt under juletræet - mon hun regnede med et refill juletræ. Jeg tror det. Det hjalp heldigvis, at der jo ventede en del fødselsdagsgaver. Også til mig. Herligt. :) Resten af dagen var ren afslapning, gåtur, tv-kiggeri, kagekonebagning og hygge.







D. 26. mødtes hele Kaspers familie til julefrokost - eller noget af den, da der desværre var en del der måtte blive under dynen pga. sygdom. Vi hyggede og fik den fineste mad. Om aftenen var det tid til at pakke alle vores ting, og drage mod Viborg. Det var så skønt at komme hjem med alle gaverne - børnene sov i bilen og blev båret ind i deres senge, da vi kom hjem, så Kasper og jeg havde god tid til at pakke ud og sætte på plads.

Et lille billede af mine gaver herunder. Jeg fik en del gengangere, og har efterfølgende fået endnu flere skønne ting. Og så er den store 12-koppers stempelkande ikke med på billedet. Jeg har tilgodesedler til skønne butikker bl.a. Kjærsgaards Bolighus, hvor min dejlige mand købte gaver til mig - som jeg allerede havde fået af andre. Derudover fik jeg en Louise Kragh halskæde med stor stjerne af Kasper, men den skal lige byttes til en anden farve, som var udsolgt, da han købte gaven.

 



Bliver helt forpustet bare af, at skrive alt det vi har nået - og faktisk er det ikke det hele. Vi var også lige i Esbjerg fra d. 18 til d. 19. og igen fra d. 28 til d. 30. Helt mit valg - vil ikke undvære min familie i julen og slet ikke når både Karla, jeg selv og min mor har fødselsdag i juledagene. Men for søren - er glad for vi valgte at holde nytår herhjemme - det var så rart at være hjemme - også for børnene. Jeg tror det giver lidt forvirring at blive kørt sådan rundt hele tiden - og ikke mindst sove alle mulige steder.

Vi har talt om, at dele lidt op, når vi skal holde fødselsdag næste år, ligesom vi har inviteret min familie til at holde jul hos os - der er jo plads til overnatning i det nye hus, og så håber jeg vi kan holde lidt fødselsdag for dem 1. juledag. I hvert fald har vi besluttet, at vi de næste par år vil være hjemme d. 25. december - både pga. fødselsdage, men også fordi Karla og snart også Alfred bare skal have lov at lege med deres nye legetøj på deres værelser - og have minder om jul og fødselsdag i deres eget hjem. Det glæder vi os til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar